Koulutuksen sisällöt

Koulutuksessa kootaan opettajan työkalupaketti, joka koostuu käytännönläheisistä ja helposti opetuksen arkeen siirrettävistä koulutusmoduuleista: taiteentarkastelua, grafiikan, piirtämisen ja maalauksen tekniikoita, erilaisten tieto- ja viestintätekniikan välineitä tukemassa omaa opetusta. Koulutuspäivien tavoitteena on aktivoida opettajien menetelmällisiä ja taidollisia valmiuksia kuvataiteen opetuksessa. Ne auttavat opettajaa kohtaamaan erilaisia ja haastavia oppilaita, sekä integroimaan kuvataiteen opetusta muihin oppiaineisiin. 

Koulutusten yhteisenä teemana on kuvataiteen integroiminen muihin oppiaineisiin sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen kuvataideopetuksessa, mm. teosten julkaisussa. Koulutus pyrkii kasvattamaan opettajien kuvataiteen tekniikoiden tietämystä ja avata uusia näkymiä tekniikan hyödyntämiseen opetuksen tukena. Koulutuksessa perehdytään lisäksi teosten julkisuuteen, julkaisukanaviin, tietoturvaan ja tekijänoikeuksiin liittyviin kysymyksiin.
Koulutus toteutetaan lähiopetuksena, sekä ohjattuina etätehtävinä, jossa opettaja toteuttaa taideprojekteja yhdessä omien oppilaidensa kanssa ja julkaisee ne digitaaliseen muotoon. Koulutuksessa pyritään muodostamaan luontevia verkostoja, joissa eri koulujen oppilaat voivat toteuttaa yhteisprojekteja, verkkoportfolioita ja -näyttelyitä ja täten levittää hyviä käytäntöjä koko kouluyhteisöön.

4 op Tieto- ja viestintätekniikka kuvataideopetuksen tukena
Koulutuksessa tehdään laaja läpileikkaus tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista osana kuvataiteen opetusta ja sen integroinnissa osaksi muuta opetusta. Koulutuksessa tutustutaan uusimpiin teknologioihin ja mobiililaitteiden (myös oppilaiden omien) hyödyntämisessä osana materiaalin tuottamista, mm. animaatio, kuvankäsittely, elokuva, videoeditointi ja verkkojulkaisu.

Koulutus opastaa myös käyttämään verkon ilmaisia resursseja ja julkaisukanavia, unohtamatta tekijänoikeudellisia ja teknisiä näkökulmia. Koulutuksessa annetaan valmiudet toteuttaa verkkoportfolio ja -näyttely käyttämällä kuvajako- ja verkkoblogiohjelmistoja. Koulutus sisältää menetelmäosuuden ja tietokoneella tapahtuvia harjoituksia sekä ohjatun etätehtävän, jonka opettajat tekevät omassa koulussaan yhdessä omien oppilaidensa kanssa.

4 op Ideoita kuvailmaisuun
Kokeillaan ja ideoidaan uudenlaisia lähestymistapoja kuvan tekemisen keinoihin. Tavoitteena on aktivoida oppilaita ideoimaan itse omaa tekemistään ja välttämään “tyhjän paperin syndroomaa”. Koulutuksessa tarjotaan erilaisia välineitä ryhmässä ja yksilönä tapahtuvaan ideointiin.

Lisäksi tutkitaan piirtämistä, maalaamista, grafiikan tekoa ja 3-ulotteista kappaleiden työstämistä kahtena koulutuspäivänä. Kurssin osallistujat voivat itse vaikuttaa ja ideoida kurssin sisältöä ja valittavia tekniikoita omien lähtökohtiensa mukaisesti.

Koulutukseen kuuluu etätehtävä, jossa opettajat toteuttavat yhdessä omien oppilaidensa kanssa näyttelyn itse valitsemallaan tekniikalla joka jaetaan yhteisesti tarkasteltavaksi verkkoon (verkkonäyttely/ -portfolio).

2 op Taiteen tarkastelua
Kuvantarkastelun tavoitteena on johdattaa oppilaat ymmärtämään kuvien välittämiä tarinoita ja niiden asettamia kysymyksiä. Tarkastelemme myös kuvan sisältöä ja rakennetta. Taidekuvat innostavat myös omaan taiteelliseen ilmaisuun. Luokkatyöskentelyssä taidekirjat, postikortit ja julisteet ovat taiteen tuntemuksen työkaluja.
Kurssilla opetellaan taiteentarkastelun metodeja ja kuinka niitä voidaan hyödyntää osana omaa opetusta.

2 op Kuvataide oppilaan tukena
Koulutuksen teemana on itsensä kohtaaminen, näkemysten kohtaaminen ja toisten kohtaaminen. Kuvataide tarjoaa välineitä erilaisten oppilaiden kohtaamiseen. Kokeillaankuvataiteeseen soveltuvia ideoita kuvan ideoimiseen ja tekemiseen. Pohditaan yhdessä arvioinnin ja tavoitteiden merkityksiä tekemiselle.

Joensuu
21.9.2013 Tieto- ja viestintätekniikka kuvataideopetuksen tukena 1: Kati Ranta A208 Aurora, Itä-Suomen yliopisto
26.10 Ideoita kuvailmaisuun 1: Kati Ranta ja Mari Rantakare Taitola, kuvaamataidonluokka, Itä-Suomen yliopisto
13.11 Taiteen tarkastelua: Mari Rantakare 
11.1.2014 Ideoita kuvailmaisuun 2: Mari Rantakare Taitola, kuvaamataidonluokka, Itä-Suomen yliopisto
1.2 Ideoita kuvailmaisuun 3: Kati Ranta Taitola, kuvaamataidonluokka, Itä-Suomen yliopisto
22.2 Tieto- ja viestintätekniikka kuvataideopetuksen tukena 2: Kati Ranta A208 Aurora, Itä-Suomen yliopisto
15.3 Kuvataide oppilaan tukena -seminaari: Marjukka Irni (Aurora -seminaarisali)

Kuopio
11.1.2014 Tieto- ja viestintätekniikka kuvataideopetuksen tukena 1: Kati Ranta
25.1 Ideoita kuvailmaisuun 1: Kati Ranta ja Mari Rantakare
15.2 Ideoita kuvailmaisuun 2: Kati Ranta
5.4 Ideoita kuvailmaisuun 3: Mari Rantakare
27.9 Taiteen tarkastelua: Mari Rantakare
8.11 Tieto- ja viestintätekniikka kuvataideopetuksen tukena 2:  Kati Ranta
22.11 Kuvataide oppilaan tukena: Ulla Hintikka

Koulutukset alkavat klo 9 ja loppuvat klo 16 mennessä